Compositie tips – deel 1

20 mei

In de fotografie zijn er een aantal regels die er voor zorgen dat je foto’s dynamischer overkomen. Een aantal van deze regels kan je makkelijk toepassen tijdens het nemen van voetbal foto’s en worden hier met voorbeelden uitgelegd.

Tevens zijn er zaken die je best niet doet, ook hier gelden weer de standaard regels uit de fotografie: zorg er bijvoorbeeld voor dat je hoofdspeler (diegene die prominent in beeld wordt gebracht) tijdens een actie shot er volledig opstaat. Let vooral op voor armen, benen, voeten die ontbreken.

Uiteraard kunnen op alle regels uitzonderingen worden gemaakt – maar, zoals men zegt, je kan de regels pas doorbreken als je ze grondig kent.

Een paar standaardzaken waar je, ongeacht de compositie, op dient te letten:

  • zorg dat je horizon ook echt horizontaal loopt, zo rollen er bij mij steevast schuine foto’s uit mijn toestel. Of dit aan mij ligt of aan een schuin gemonteerde sensor ben ik nog niet uit…
  • foto’s waar alleen ruggen van spelers op staan kunnen (op een uitzondering na) zo de prullenmand in
  • actiefoto’s waar geen bal op staat mag je mee de prullenmand ingooien

Een compositie voorbeeld

In bovenstaande foto werd de regel van drie (ook wel vlakverdeling) toegepast:

  1. deel je foto horizontaal en/of verticaal in drie delen
  2. plaats je centrale figuur op één van deze snijlijnen

Compositie: regel van drie

Bovenstaande foto had zelfs nog iets beter gekund: de voetballer op de eerste verticale lijn en de bal op het snijpunt van de tweede verticale en horizontale lijnen.

Dit simpel regeltje zorgt voor dynamische foto’s – probeer het maar eens uit.

5 Reacties to “Compositie tips – deel 1”

  1. staple_crazy 12 april 2013 bij 21:42 #

    Jammer dat die tweede bal in het zicht is, volgens mij zijn ze nu nog aan het warmlopen/inschieten. Dat haalt ook een beetje de spanning uit de foto. Misschien “weg-Photoshoppen”?

    • Werner W. 13 april 2013 bij 09:25 #

      Die tweede bal is inderdaad iets dat zou weggeshopt moeten worden.

  2. staple_crazy 21 april 2013 bij 22:25 #

    Heb jij een tip voor mij? De regel van 3 gebruik ik bij foto’s in de verhouding 2:3, maar ik heb ontdekt dat ik liever het vierkant gebruik als twee spelers in fel duel zijn om de bal. Dat is een stuk ‘closer’. Maar dán is de regel van 3 heel moeilijk, vooral de plaats van de bal op de snijpunten van de lijnen.
    Op zulke momenten negeer ik de regel van 3, maar is dat wel zo’n goed idee, compositorisch gezien?

    • Werner W. 22 april 2013 bij 19:49 #

      De regel van 3 is maar een richtlijn – als je vindt dat jou foto er veel sterker uitkomt met een vierkante uitsnede en het niet toepassen van dat regeltje moet je dat gewoon doen. Het laatste dat je moet doen is krampachtig al je foto’s volgens de regeltjes maken – ze worden er saai van.
      Nu ben ik wel benieuwd waar ik jou foto’s kan bewonderen, zo kan ik ook nog wat bijleren!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Compositietips – deel 2 « Voetbalfotografie - 16 oktober 2011

    […] de vorige tips gaf ik aan hoe je een foto dynamischer kan maken door de vlakverdeling te gebruiken. In deze tip […]

Plaats een reactie