Instellingen

22 apr

Beker van Antwerpen - halve finale - VDP Cad A - Olve (1-0) [30]

Avondfotografie – lange sluitertijden, fototoestel stevig vastgezet op een statief dat als een rots in de branding staat….

Niet zo bij voetballers – hoge sluitertijden, uit de losse hand om toch maar die snelle wendingen te kunnen volgen, zelf soms meelopend om toch maar die actiefoto te krijgen waar je al lang naar op zoek bent.

En dan, plots, sta je bij valavond foto’s te trekken – de zon zakt almaar dieper weg achter de horizon – de terrein verlichting probeert ze nog een beetje te overtreffen maar schiet schromelijk te kort.

Je hebt je diafragma helemaal openstaan om toch maar dat laatste beetje licht te vangen, je ziet je sluitertijden zakken naar waardes waarvan je weet dat je geen één deftige foto zal overhouden en je geeft nog maar een ruk aan je ISO waarde – liever ruis dan die ene goal van een (halve)finale match te moeten missen.

ISO 6400, f4, 1/400 was de instelling waarmee deze foto werd getrokken – ruis, bewegingsonscherpte maar toch vind ik het een van mijn betere foto’s.

Gelukkig laat ik je niet die honderden andere zien die in de prullenmand van mijn pc verzeilt zijn geraakt, maar dat hoort er bij en gelukkig trekken we digitaal!

1. Let dus vooral op je sluitertijd – als die onder 1/400 zakt, stop ik, met spijt in het hart, mijn fototoestel weg – de kans op een geslaagde foto is dan nihil.

2. zet je diafragma zo groot mogelijk

3. durf die ISO waarde omhoog te gooien, ruis valt redelijk weg te werken – die ene foto missen maak je nooit meer goed

 

4 Reacties to “Instellingen”

  1. Mieke Mulder 23 april 2013 bij 08:21 #

    Dit vindt ik een prachtige foto. En hartelijk dank voor de weer zeer bruikbare tips !

  2. hupmvv 29 december 2013 bij 20:58 #

    Ik stel mijn camera dan in op “Automatische ISO-gevoeligheid Instellen => ON”, de Maximale Gevoeligheid zet ik zo hoog mogelijk (op 3200 ISO in mijn geval) en de Langste Sluitertijd op 1/800. Dan kan ik wel mijn korrel opscheppen met een bietenriek maar ik heb wel scherpe foto’s ! Ik weet niet of veel camera’s dit kunstje kunnen maar ik ben heel blij dat mijn D300s dit kan. Het is echt een goede uitvinding voor avondfoto’s.

  3. Danny van der Lugt 10 december 2014 bij 12:58 #

    Erg Mooie Foto! mooie timing.

  4. Jeroen 21 september 2015 bij 13:55 #

    Heel knap! En thanks voor de tips!

Plaats een reactie